Betting- och medieföretag erbjuder att finansiera kampanjer för ökad medvetenhet

Ministrar i Storbritannien förbereder sig för att offentliggöra granskningen som omfattar regler för spelannonser.

Bettingföretag och broadcasters har gett ett erbjudande till regeringen på 8 miljoner GBP för att finansiera en kampanj mot spelberoende.

Inom några veckor kommer Department for Digital, Culture, Media & Sport (DCMS) att publicera en efterlängtad granskning av spelindustrin, inklusive regeringens syn på det ökande antalet TV-reklamer relaterade till spel och odds.

Guardian tog en titt på dokument som visar att spelbolag, mediabolag och reklambranschen svarade på granskningen med ett gemensamt erbjudande som handlar om en "nationell kampanj" för att visa sitt engagemang att hantera spelberoende.

Laborpartiets underchef Tom Watson varnade för att initiativets tidpunkt var oroande: just nu funderar regeringen på att införa strängare restriktioner på annonseringar. Medan regeringen slåss mot annonseringar, kan man spela gratis slots hos nätcasinon.

"Det måste inte finnas kryphål för att hjälpa spelbranschen att undvika stramare reklambegränsningar", säger Watson. "Branschfinansierade kampanjer som accentuerar riskerna med problemspel gör ett bra jobb, men de kan inte vara ett alternativ till en fullständig reglering.

Forskning visar att spelberoendet i Storbritannien är närmst en epidemi. Vi kan inte bara förlita oss på frivilliga åtgärder från spelbolag för att hantera problemet. Granskningen måste titta på reklam som barnen kan se på tv, bland annat spelannonseringar som ofta är tillkopplade till sportevenemang".

Remote Gambling Association, som är handelsorganet för onlinecasinon, tog några av kostnaderna för reklam tillsammans med Senet Group. Handelsorganisationen nekade att ge en kommentar om detta.

Reklamföreningen planerar att bidra till kampanjen medan kommersiella TV-kanaler ska hjälpa till med att ge kampanjen gratis sändningstid. Kampanjen samordnas av Industry Group for Responsible Gambling (IGRG). Casinon, spelombud, bookmakers och spelbolag ingår i denna organisation.

Men National Casino Forum, Bingo Association och Bacta vägrade att bidra med några medel eftersom de tror att planen är en svag ansträngning för att avvärja ett slag på gamblingrelaterad reklam, men på nätet kan man alltid spela slotmaskiner gratis, till exempel, en lönsam spelautomat https://slotv.com/sv/games/slots/QS_Sakura_Fortune/demo.